IKKE BYTT FOND FØR DU HAR LEST DETTE🚨
Jeg ser det stadig.
Investorer som bytter ut gode fond for å kjøpe et som har gitt høyere avkastning de siste årene.
Det virker jo lurt.
Men det er en av de dyreste feilene du kan gjøre.
Hvorfor virker det lurt?
Tankegangen:
“Hvis fond A har gitt høyere avkastning enn fond B de siste årene, så vil det nok fortsette.”
Så fond A er bedre fordi det har levert best.
Problemet?
I det du bytter er gjerne avkastningen i ferd med å surne.
Eksempel: Si du hadde 208 000 kroner i KLP AksjeGlobal Indeks 31. desember 2025, og avkastningen var 108% de siste fem årene.
Ikke verst!
Men så hørte du om First Global Focus. Et aktivt forvaltet globalfond, som hadde gitt 177% avkastning i samme periode.
Forskjellen?
- 108% avkastning = 208 000 kroner
- 177% avkastning = 277 000 kroner
Hadde du investert 100 000 kroner fem år tidligere, ville First Global Focus ha gitt rundt 69 000 kroner mer enn KLP AksjeGlobal Indeks P.
Da er det lett å tenke at:
“Fondet fra First er et bedre fond.”
Så du bytter.
Men seks måneder senere er du over 41 000 kroner i minus på fondsbyttet.
Med indeksfondet ville du i stedet vært rundt 11 000 kroner i pluss👇
Hva skjedde egentlig?
Du gjorde en klassisk tabbe.
Du hoppet på et fond kun fordi det hadde gitt høy avkastning “i det siste”.
Problemet = hvilke fond som gir høyest avkastning varierer. Og du hører gjerne først om dem etter at de allerede har steget mye.
Så bytter du til et "vinner-fond", er det ofte rett før avkastningen snubler.
Det betyr ikke at fondet er dårlig. Men perioder med ekstra høy avkastning etterfølges gjerne av perioder med dårlig avkastning.
Så bytter du til fondene som til enhver tid gjør det best, vil du konsekvent kjøpe på “topp” og selge på ”bunn”.
Dette er ikke noe nytt
Vi så det med ARK Innovation ETF under pandemien.
Vi så det med First Veritas nylig.
Kanskje vil vi snart se det med DNB Disruptive Opportunities, som har steget rundt 50% siden mars i år?
Hver gang er mønsteret det samme:
- Et fond leverer ekstra høy avkastning
- Investorene strømmer til
- Avkastningen skuffer
Og det gjentar seg igjen og igjen.
Hva bør du gjøre i stedet?
Neste gang du ser et fond som topper avkastningslistene skal du ikke spørre:
❌"Hvor høy er avkastningen?"
Spør heller:
✅"Hvorfor har fondet steget?"
✅“Hvordan har forvalteren skapt avkastningen?"
✅“Passer fondets egenskaper med det jeg ønsker å oppnå med pengene mine, og gir investeringstrategien mening?”
Historisk avkastning sier hvor fondet har vært.
Ikke hvor det skal.
Kort sagt: Høy avkastning alene er en dårlig grunn til å bytte fond. I verste fall er ikke en gang forvalteren som skapte avkastningen lenger i jobben.